Game over, Liza Marklund!

Spelet är slut och kejsaren är naken…..

Idag kom, tror jag, det sista och avgörande drÃ¥pslaget mot Liza Marklunds “Gömda-fejk”  som avslöjas i Monica Antonssons bok “Mia - Sanningen om Gömda”.  Isobel Hadley-Kamptz ledare i Expressen - Liza Marklunds eget husorgan”, citerar bland annat Marklunds förord till “Gömda”:

“Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter”.

Sedan massakrerar hon, med hjälp av Antonssons uppgifter, Marklunds story som “hittepÃ¥”.

Och domen är hård och glasklar:

“Antingen har Liza Marklund utnyttjat Mia och hennes närmaste för att göra en politisk poäng starkare eller ocksÃ¥ är hon en medioker  journalist som inte har kollat sina källor. Ingetdera är särskilt smickrande”.

Igår kom, som Dagens Media skriver, den första riktiga recensionen av Antonssons bok, i Sydsvenskan. Dagenszzz Nyheters kulturredaktion sover tyvärr fortfarande.

På onsdag håller Neo Magazine en debatt där Lena Mellin, högt respekterad samhällschef och tf ansvarig utgivare på Aftonbladet, samt TU:s VD Anna Serner ska delta enligt arrangörerna. Märk särskilt TheWichs referenslista över debatten som varit  och Jerbaz koncentrat av faktafel- imponerande!

Den 19 januari håller Publicistklubben en debatt på Kulturhuset. Flera tunga journalister deltar, däribland Aftonbladets Jan Helin, TV4:s reporter Annika Widebeck och Leo Lagercranz på Newsmill. Samtalsledare är PK:s ordförande Ulrika Knutson, prisbelönt journalist med stor integritet och ett oantastligt renommé i branschen. Jag har själv skrivit blogginlägg om Marklundaffären och har fått en personlig inbjudan till debatten från Ulrika. Den lovar att bli mycket intressant.

Flera anser att “proppen nu gÃ¥tt ur” . Jag hÃ¥ller med och gÃ¥r längre: Debatten hÃ¥ller nu pÃ¥ att tas över av journalisterna och författarna själva frÃ¥n oss bloggare och “amatördebattörer”.

Det är det bästa som kunde hända. Men det betyder också att spelet är slut för Liza Marklund.

Oavsett om hon sitter på Barbados eller i Spanien kan hon inte inte längre stoppa huvudet i sanden. Från och med nu kan det bara bli värre.

Liza har varit en god arbetskamrat. Jag skriver inte dessa rader i skadeglädje, utan med ett visst vemod. Så här är ett gott råd från en professionell kriskonsult:

Se detta som en inflammerad blindtarm, ett nageltrÃ¥ng eller vad du vill. Det mÃ¥ste fixas nu, pronto! Kom hem, skriv ett öppet brev eller vad som nu fungerar och be om ursäkt för att människor farit illa (allra viktigast är här Elisabeth Hermon och “Mannen med de svarta ögonen”), samt gör ordentlig avbön inför alla dem som köpt boken “Gömda” i tron att den var “en sann historia”. Erkänn att det var fel att i Expressen-”intervjun” säga att du ingenting Ã¥ngrar.

Folk förlÃ¥ter, glömmer och gÃ¥r vidare. Mona Sahlin blev partiledare till slut, Björn Rosengren har kommit tillbaka rejält efter “Tabu”. Självaste Jan Guillou gjorde en rejäl pudel när han bad Rickard Wolff om ursäkt för sin TV-tabbe att kalla honom “pederast”. Guillous ursäkt gick stort på nÃ¥gon av kvällstidningarnas förstasidor (minns inte vilken) och vem kommer ihÃ¥g det rabaldret idag? 

Om Guillou kan be om ursäkt så kan väl du?

/Paul Ronge

Läs även andras åsikter i debatten.

Uppdatering 1: Här recenserar Ulrika Stahre boken i Aftonbladet


 
 
 

49 kommentarer på “Game over, Liza Marklund!”

  1. Jerry
    10 januari, 2009, 17:12

    Du har själv, med ditt raka sätt, varit en stor öppnare i detta och för det kan jag bara lyfta på hatten!

    Liza Marklund skulle faktiskt ha kunnat föregå detta som nu händer genom att ha pratat tidigare. Men hon valde tystnaden och trodde att det skulle dö ut. Nu har det inte gjort det, tack vare dig, och många andra.

    Att Expressen nu skriver om det är stort. Ja, jag vill påstå att Isobels ledare kommer att vara den som vände skandalen. Jag tror det.

    Fäör 10 år sedan så hade de kommit undan. Men idag, med alla bloggar så går det inte. Gömdaskandalen dör inte och dina ord har varit viktiga i det.

    Nu väntar vi bara på Liza. Vad säger hon? Det är nästan försent, men lägger hon alla korten på borden så kanske många kan förlåta. Men jag vet att många är upprörda och förbannade på hennes och Mias lögner.

    Jag själv tänker främst på de anhöriga, som tack vare Monica Antonssons bok fick en röst, och att de idag måste känna glädje. Kan Liza och Mia någonsin dela den??

  2. Ramona Fransson
    10 januari, 2009, 17:43

    Ja, du har rätt! Det du skrev om att du lär ut: “att alltid tala sanning” borde vara ett lika viktigt ledljus i mörker som det är för en synskadad att alltid ha sitt hjälpmedel nära till hands. P.s Monica Antonsson är ocksÃ¥ inbjuden med en vän.D.s
    Ha en trevlig helg.
    Mvh
    Ramona Fransson

  3. Tom Wolgers
    10 januari, 2009, 17:45

    Skönt att denna branch ändock är självsanerande. Kanske det finns hopp för Sanning, Rättvisa och Faktakoll.

    Jag köpte boken och skämdes över att vara man…
    Dessvärre har jag bidragit till hennes hus i Lärkstaden och nära Malaga…

    Skäms !

    Tom Wolgers

  4. Dagens Liza 090110 « Ord av Jerry
    10 januari, 2009, 17:53

    [...] kring Gömda bruten nu? (Psykbryt)Hadley-Kamptz klär av Liza Marklund (Signerat Kjellberg)Game over, Liza Marklund! (Ronge Kommunikation)NÃ¥gra länkar… (Monica Antonsson)Monica Antonsson och känsla för proportioner (Linus [...]

  5. Alexis
    10 januari, 2009, 17:56

    “FörlÃ¥ta” är nog lite väl tilltaget med hänsyn till de drabbade personerna och smutskastningen av “muslimer/araber”. Däremot kan man s a s lägga ner/glömma hela affären när LM väl gjort vad som krävs.

  6. Paul
    10 januari, 2009, 18:00

    Tack för inlägg!
    Tom - hur mycket du än skämdes då så tror jag idag en viss dam skäms mer (annars går skam på torra land ;-)
    Ramona: Jag är jätteglad att Monica är medbjuden till PK. Hon kommer säkert att fÃ¥ ordet. Be henne ta med böcker att sälja om du känner henne…
    Jerry, my man on the barricades!
    Det artar sig till en riktigt trevlig lördagskväll, eller hur?

  7. Paul
    10 januari, 2009, 18:09

    Alexis: Jag förstår din poäng.
    Men jag försöker i mitt inlägg att peka på att vi är rätt bra på att glömma, förlåta och gå vidare och ge människor en andra chans i det här landet.
    Om Liza skulle “göra vad som krävs”, som du skriver, tror jag det har en enorm betydelse för dem som har drabbats av lögnerna i Gömda och Asyl.

  8. Tom Wolgers
    10 januari, 2009, 18:12

    Hon skäms nog hela vägen till banken..

    Dessutom kan hon alltid gömma sig i sin “finca” utanför Malaga. Passande nog..

    Nu ryker julens sista slatt gåsleverpaté (jag vet, absolut inte pk) och ett glas knastertorr Rëserve Henni Gewurztraminer. Skön afton !

  9. Paul
    10 januari, 2009, 18:15

    Hahaha, GutÃ¥r min vän och likewise…

  10. Alexis
    10 januari, 2009, 18:21

    Paul:
    OK, jag förstår också din poäng.

  11. Anders
    10 januari, 2009, 18:23

    “De flesta författare betraktar sanningen som deras dyrbaraste ägodel; de är därför snÃ¥la med att utnyttja den” skrev Mark Twain.

    Ett annat numera bevingat uttryck hittar man pÃ¥ http://www.g¶mda.se där skammens siffra lyser allt rödare.

  12. Gunilla Kinn
    10 januari, 2009, 18:38

    Nej, detta var minsann “den första riktiga recensionen av Antonssons bok”:

    http://hd.se/kultur/boken/2008/12/08/marklunds-historia-gaar-i-tusen

    Isobels text är alldeles utmärkt, men i sak innehåller den ju inget nytt. Det som gjort att den fått sådant genomslag idag är förstås att den publiceras i just Expressen.

    Välkommen på onsdag, vi ser fram emot att ha dig i publiken!

    Gunilla Kinn

  13. Lena
    10 januari, 2009, 18:50

    Naturligtvis måste man kunna förlåta. Men man måste förstås göra avbön först, vi tänker inte förlåta om det fortsätter vara tyst, tyst.

  14. Leroy
    10 januari, 2009, 19:27

    OK Jag e bara bloggare/amatör men skriver ändock.

    Jag tycker inte bara mannen med de svarta ögonen och Elisabeth H skall få ett förlåt och en ursäkt utan alla de barn som inte fått. De inblandade barnen och alla andra barn som kanske hamnat i ssamma läge att halva deras social bas inte fått en chans. Att man tar upp detta att Sveriges myndgiheter baserat många beslut utifrån just en 1/2 sanning och att politiker finns med under hela resan och väljer att förstärka ge direktiv eller via lagstiftaren skapa lagar gör ju att det är en stor granskning som skall göras.

    Ha en fortsatt god kväll. Käkar just nu röding och höjer ett glas till min vän i Norr “John” som förstod det där med sanning och att pendeln kan slÃ¥ tillbaka om man inte pratar sanning. Tycker denna Cervantes historia om olika “Väderkvarnar” kan fÃ¥ ett bra slut. Om inte för barnens skull. De är ju framtiden vi pratar om.

    VÃ¥ra barn och hur det egentligen borde se ut i framtiden.

    Vem har rätt och vem har skyldighet.?

    Ansvar?

    Bättre att ge än att ta. Etik o moral.

    Leroy

  15. Paul
    10 januari, 2009, 19:52

    Gunilla: Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för dålig faktakoll!
    Lena: Avbönen är själva förutsättningen och ändå blir det svårt. Vi är överens.
    Leroy: Jag är själv en bloggare och “amatördebattör” och menar inte att vi är sämre. Bara att debatten kommer att ta skruv och fÃ¥ en annan intensitet när den förs bland journalisterna, författarna och förlagsmänniskorna själva. För säkerhets skull uppdaterar jag med det lilla ordet “oss” i mitt inlägg.

  16. Paul
    10 januari, 2009, 19:58

    Gunilla, har också ändrat i mitt inlägg till att Neo-mötet är på onsdag och inget annat. Vad fantastiskt att fel kan ändras direkt idag, jämfört på min tid när de låg som en blytung anklagelse i papperstidningen ett helt dygn!

  17. Annika Widebeck
    10 januari, 2009, 20:33

    ÄNTLIGEN!
    Som jag har väntat pÃ¥ detta. Nu är det med största sannolikhet omöjligt för Liza Marklund att tiga ihjäl avslöjandet om böckerna “Gömda” och “Asyl”. De människor som drabbats hÃ¥rt av böckerna har under 13 Ã¥rs tid kämpat för att fÃ¥ media att lyssna pÃ¥ dem - nu mÃ¥ste de äntligen fÃ¥ den uppmärksamhet de förtjänar.
    Jag har en mycket enträgen uppmaning till alla mina kolleger i TV/radio/tidningar; det är dags att Ã¥ka till Oxelösund. Jag har varit i denna lilla stad tvÃ¥ gÃ¥nger. Det första tillfället resulterade i tvÃ¥ av de ytterst fÃ¥ inslag om Monica Antonssons avslöjande som gjorts i riksmedia. Andra gÃ¥ngen gjorde jag en ännu inte sänd intervju med “Mias” som Michael och med Oxelösundsbor som verifierar Monica Antonssons uppgifter.
    Aftonbladets chefredaktör Jan Helin skriver i sitt “försvarstal” sÃ¥ här:
    “Ljuger Liza Marklund? Inget bevisar egentligen det.”
    Men så åk dit och kolla då för tusan. Sanningen finns där, bara att hämta, en timma från Stockholm.

  18. Leroy
    10 januari, 2009, 20:50

    OK Paul.

    Jag ursäktar alla stavfel men det sker oftas i affekt.Jag ser dom efter att jag valt att trycka på OK. Jag tänker nog lite för fort och är det orättvisa då vill jag oftast skriva fortare än tangentbordet hänger med.

    Som du säger allt sker idag på millisekunder. En tystnad kunde förr i tiden göra att sanningen dog men idag så lever den vidare för allt du saggt och påstår kan vändas emot dig.

    Det finns alltid någon som upptäckt vad som påstods.

    Att det vi gör idag på nätet kan sparas och kanske vändas mot den som inte talar sanning.

    Det är i och för sig bra jag kommer ihåg hur jag för min son sa för ca 10 år sedan då han gjorde olika hemssidor via BIT-net eller amerikanska databaser och trodde han var anonym att du alltid kan bli spårad och upptcäkt, avslöjad, skriv bara sånt som du kan stå för. Tänk dig för vad du gör för allt du gör kan vändas emot dig. Han forsatte, jag blev tvungen att be olika ställen stänga min omyndige sons hemsidor. Hade stora diskussioner om att han skulle ha min tillåtelse innan eller att jag fick granska om det var saning eller lögn han skrev. Internet var då nytt.

    Jag tycker det är bra att Internet ochh bloggmöjligheter finns, men sen kan man ju diskutera detta med anonymitet o F R A. Vi - Din och min generation kunde växa upp i en slaggs frihet. Vi levde ganska tryggt för man hade tid att tänka på ett annat sätt. Jag hoppas nästa generation också får göra det.

    Reflektion. - När man har tänkt och kommit till insikt då kan man hävda eller säga sin mening.

    Idag e han verksam inom media och poletten har ramlat ner.

    Han visar mognad.

    Tack Paul för vad du åstadkommit och varit en stor del av.

    Leroy

  19. Paul
    10 januari, 2009, 21:13

    Hej Annika, glad och stolt att du kommenterar här. Du är, tillsammans med Monica A, den journalist som betytt allra mest i den här saken. Att du åkte till Oxelösund och själv kollade Monicas fakta betydde ju allt. Det var ju precis det som jag i Dagens Media tyckte andra media borde göra: Kolla fakta. Och du stod upp mot dina chefer.
    Det är journalistik i den lilla människans tjänst när den är som allra bäst och mest meningsfull!
    Lycka till i debatten på Publicistklubben!
    Leroy: Vad gör några stavfel om man har ett stort hjärta? Take care!

  20. Alexis
    10 januari, 2009, 21:41

    Ytterligare ett gott råd till LM kunde vara att hon också självmant avsade sig ambassadörskapet för UNICEF. Skulle bespara UNICEF och henne själv förmodade pinsamheter, tror jag.

  21. Karin
    10 januari, 2009, 22:06

    Paul,
    Ska Liza verkligen bara komma undan med ett förlåtelsebrev?
    Hon har gjort att jag inte vÃ¥gar köpa “sanna historier” i bokhandeln längre. Och jag som älskar sanna historier, de är ju sÃ¥ mycket mer spännande… Om inte Liza och Piratförlaget fÃ¥r repressalier som t ex att ta tillbaka alla böcker, skriva om beskrivningen om dem och böta stora mängder pengar. (Allt det de tjänat pÃ¥ boken enligt mitt tycke.)
    Vi godtrogna bokkonsumenter måste ju kunna känna att vi kan lita på det som står på böckerna när vi handlar.
    Får de inga repressalier så kan detta hända oss igen.
    Vi kan bli lurade igen…

  22. Paul
    10 januari, 2009, 22:06

    Håller med, Alexis! Och tycker också det blir alltmer pinsamt för Expressen att behålla henne som krönikör ju längre hon håller tyst och försöker tiga ihjäl sina misstag.

  23. Leroy
    11 januari, 2009, 00:42

    Annika det vore skönt att få höra inslag nr. 2 som lev stoppat.

    Kan du inte nu fÃ¥ en möjlighet att sända där du är sÃ¥ kanske det finns dom som vill betala för “SANNINGEN!, del 2″

    Den första delen var så bra så den har närmare 6000 träffar i den översatta internationella versionen på Youtube.

    Leroy

  24. Dagen D i Gömdaskandalen? : theWitch - blogged on a true story
    11 januari, 2009, 01:07

    [...] tystnaden om Gömda/Liza Marklund Ann Helena Rudberg: Vad har hänt med Liza Marklund? Ronge: Game over, Liza Marklund! Psykbryt: Är tystnaden kring Gömda bruten nu? Tankar från skroten: Gömdaskandalen Generation [...]

  25. jess
    11 januari, 2009, 01:32

    Bra att du hållt grytan kokande Paul!
    Du räknas knappast som amatörskribent. Jättebra text idag med, men skulle man kunna lägga till detta med misshandelsagenten??
    Eller när ska den ursäkten/förklaringen väntas komma?

    LM anlitar dömd kvinnomisshandlare som agent och det handlade inte om några örfilar där precis, hu.
    Sedan citeras hon ha sagt att denne man ej ska behöva lida av att ha begÃ¥tt “ett privat misstag”. Samt att hennes närmaste pÃ¥ förlaget har uppmanat andra att granska den misshandlade kvinnan och ansett att det väl var hennes eget fel, fast hur det var det framgÃ¥r inte.

    Samtidigt har hon då dömt denne Osama till evigt helvete utan en chans till upprättelse. Samt några nu stora barn som förstås far väldigt illa av hela historien.

    Det är också tragikomiskt att det på hennes hemsida och i en del Gömda-böcker står om den sanna historien om Mia som ska vara en av de smartaste kvinnor Liza mött. Som alltså gick ut med 2,7 i specialklass på enklaste linjen.

    Som inte kan prata rent och inte stava.

    Sedan står det att hon är tvåbarnsmamma (falskt, ett barn fick ju bara inte vara med)

    samt radhusägare (också bevisligen falskt).
    3 av 3 fel, och det bara i ett förord.

    Jag kan förstå tystnaden.

  26. Gunilla Kinn
    11 januari, 2009, 05:37

    Sydsvenskans recension var förvisso den största i en “stor” tidning. Men eftersom HD:s text var en mÃ¥nad tidigare och dessutom mycket bättre kan den gott kan fÃ¥ lite cred…

    Att du hade skrivit fel dag hade jag inte sett!

    Jag är liksom Annika ytterst förbryllad över att inga andra medier än TV4 och P1:s Medierna varit på plats i Oxelösund. Det låter ju hur spännande som helst, tycker jag, att ta sig så långt från Stockholm. Själv väntar jag på att någon ska skicka mig till Utah.

  27. Kjell Häglund
    11 januari, 2009, 10:39

    HallÃ¥ Paul, det var länge sen… Vill bara säga stort tack för en ständigt och intensivt intressant och välskriven blogg!

  28. Paul
    11 januari, 2009, 11:09

    Oj, tack!
    När du Kjell, med ditt record som stilist och debattör, skriver så så blir jag riktigt glad!
    Take care!
    /Paul

  29. Jonas B
    11 januari, 2009, 11:24

    Marklunds bedrägeri är nog för stort. Jag tror inte en ursäkt räcker och hon förstår det själv. Därför är hon tyst. Hon är för alltid rökt som samhällsdebattör.

    Vad som nu är intressant är medias trovärdighet. Isobels artikel var nödvändig för att inte sänka Expressen. En uppföljning med läsarnas tack för artikeln publicerades, men har dragits tillbaka. Så mycket för den tidningen.

    I dagens Aftonblad finns en recension, som anklagar BLOGGVÄRLDEN! DN och Svt är tysta…

  30. Paul
    11 januari, 2009, 11:39

    Hej Jonas, det är möjligt och till och med sannolikt att hon för alltid “är rökt som samhällsdebattör”.
    Men jag hoppas debatten inte blir så blodtörstigt aggressiv så den går över styr, Marklund har trots allt inte mördat någon. Jämför med kriget på Gazaremsan, vi måste ha proportioner.
    Jag var reporter under “Mosa Mona”-kampanjen och i efterhand ser jag rätt självkritiskt pÃ¥ hur vi jagade henne.
    Jag tycker Marklund ska göra avbön, be om ursäkt och sedan fÃ¥ en andra chans. Ingen “Mosa Liza”-kampanj alltsÃ¥ ;-)
    Där kan vi vara oense. Men i själva sakfrågan om den litterära skandalen är vi helt överens.
    “Bladet” har jag inte hunnit läsa än.
    Ha en skön söndag!

  31. Karin
    11 januari, 2009, 12:31

    Paul, jag hÃ¥ller med dig om att man absolut inte ska jaga nÃ¥gon som journalisterna jagade Mona Sahlin och en massa andra offentliga personer. Det ska inte gÃ¥ överstyr. Jag tycker att debatten pÃ¥ nätet är saklig och kritiken befogad. Det Liza och Piratförlaget har gjort är betydligt allvarligare än vad Mona Sahlin gjorde. Vi bokkonsumenter mÃ¥ste kunna lita pÃ¥ författarna sÃ¥ ett förlÃ¥telsebrev räcker inte för att jag ska känna mig trygg att handla “sanna historier” igen. Jag hoppas att KO ser till att det blir rejäla böter.

  32. Jerrys envishet fick åtminstone Expressen att vakna | Kulturbloggen
    11 januari, 2009, 12:32

    [...] bloggar som tagit upp fallet nyligen: MinaModerataKarameller, theWitch, Signerat Kjellberg, Ronge Kommunikation och Monica [...]

  33. Jessika
    11 januari, 2009, 13:31

    Jag har inte läst Antonssons bok ska sägas först av allt. Jag började men kan inte hålla ordning även om den är systematiskt skriven.
    Jag ska inte heller vara en sÃ¥n som säger att jag misstänkte minsann nÃ¥gonting alleles frÃ¥n början… den sista boken om dottern är väl osannolik men lÃ¥t oss lämna barnen utanför, barnen har med all säkerhet ingenting med saken att göra.
    Vad jag är kvarlämnad med är en känsla av att sanningen är oerhört tänjbar. Om den nu ens existerar.
    Bara i senaste bokdelen i New York times talar man om tre plagiarism/påbredda historier. De är för bra för att vara sanna helt enkelt.

    Det blir lite jamen alltså hur vadå nämen näe när böcker som har sålts i sådana kvantiteter med all sannolikhet inte har särskilt mycket verklighetsanknytning. Marklund är/var journalist. Hon är inte obekant med att kontrollera källmaterial, och det borde ha funnits tidigt i processen, ja, hela tiden.

  34. Jessika
    11 januari, 2009, 13:56

    New York Times bokdel
    http://www.nytimes.com/pages/books/index.html

  35. Jonas B
    11 januari, 2009, 16:34

    Paul,
    Jag ber om ursäkt om jag lät aggresiv, men någon hetsjakt på Liza vill jag inte heller ha, bara korrekt rapportering.
    Tyvärr verkar det som du har fel i din utmärkta artikel ovan, det är inte Game Over än. Makten vill inte prata om detta.
    Expressen publicerar idag fortfarande Lizas krönikor.
    Det är förstÃ¥eligt om Liza vill mörka detta, men att expressen (och andra media) fortfarande inte har en anständig linje gör mig illamÃ¥ende. TV4 pumpar ut nya “män-är-visst-elaka-historier”, för att ursäkta sin tystnad, patetiskt! Aftonbladet anklagar bloggare. DN och svt är tysta. Vad är detta??? Man hoppas ju ändÃ¥ att det debatteras internt pÃ¥ redaktionerna.
    Ha en trevlig kväll!

  36. Paul
    11 januari, 2009, 17:21

    Jonas, jag tyckte inte du lät aggressiv, jag är bara rädd att den hedervärda kampanjen att avslöja lögnerna i “Gömda” ska bli det i alltför hög grad. Jag ser början till slutet “Game over”, men kan givetvis ha fel. Jag tror man mÃ¥ste ställa rimliga krav. Ett sÃ¥dant är avbön och ursäkt till läsare och drabbade av boken. Men jag tycker det i bloggosfären finns de som bÃ¥de verkar vilja ruinera Marklund och Piratförlaget och döma Marklund till evig utvisning ur samhällsdebatten.
    I all ödmjukhet tycker jag det är att gå för långt.
    Ha en trevlig kväll själv!

  37. anette
    11 januari, 2009, 18:18

    Utan ihärdiga bloggare hade det aldrig blivit nÃ¥gon debatt och jag tror det blir utomordentligt svÃ¥rt att ta tillbaka ordet för profsen, har man hamnat i bakvattnet fÃ¥r man simma som fa…. Det tar mycket lÃ¥ng tid att bygga förtroende men det gÃ¥r att riva ner pÃ¥ 5 min.

    Jag tror inte att Liza har så stor changs även om hon blir förlåten, många kommer säkert att minnas henne som hon som ljög efter att de glömt själva orsaken.

    Mona S har blivit påtvingad oss efter att 5 andra personer tackat nej. Det är nog inte så många som tänker så mycket på choklad bitar och parkeringsböter men en obehaglig förnimelse av en kappvändare som också är ohederlig om hon behöver, ligger ändock kvar.

  38. ann helena rudberg
    11 januari, 2009, 18:22

    jo.. tyvärr tror jag att du missbedömer… det är lite sent att be om förlÃ¥telse, att Liza försöker luta sig mot P O Enquist i dagens krönika säger allt och att Expressen tar bort en artikel om positiva kommentarer frÃ¥n läsarna angÃ¥ende artikeln pÃ¥ ledarsidan om Monica Antonssons bok säger väl ännu mer… visst den kom tillbaka sÃ¥ smÃ¥ningom med en ny negativ kommentar mot Mia - Sanningen om Gömda, fast artikelförfattaren Oscar Julander själv hade sagt till mig att den skulle uppdateras med flera kommentar… den hade nog varit försvunnen för alltid om ingen hade frÃ¥gat efter den… man behöver inte ta bort en artikel för att uppdatera den..

  39. Veckan som gick - vecka 2 at Same Same But Different
    11 januari, 2009, 22:19

    [...] sig för att ta reda på hur saker ligger till. Annars är Paul Ronges postningar de som fått störst uppmärksamhet. Vi rekommenderar dem som ännu inte läst att läsa Isobel Hadley-Kamptzs text i [...]

  40. Karin
    12 januari, 2009, 00:13

    Jag hÃ¥ller med dig Paul i din rekomendation till Liza. För hennes bästa borde hon komma fram och be om förlÃ¥telse osv. Men i det jag läst i gamla intervjuer och samtal hon haft sÃ¥ reagerar hon väldigt kraftigt vid minsta lilla (befogad) kritik och gärna attackerar tillbaka. SÃ¥ rent psykologiskt sett (min proffessionalism) sÃ¥ tror jag att hennes stolthet är för stor för att hon ska komma ut med ett förlÃ¥t. Hon vill helt enkelt inte “förlora”. Men paradoxen är att det är alltid ödmjukheten som vinner.
    Och det är min syn på PR - den som visar ödmjukhet vinner folket. Eller?

  41. Jessika
    12 januari, 2009, 02:13

    Liza Marklund har ju gjort sig känd som en person med stark integritet, någon som egentligen inte bryr sig så mycket om vad andra tycker. Om det är sant eller inte kan ju inte jag bedöma, jag kan tycka att hon kan vara väl lomhörd till de subtilare tonerna. Särskilt diplomatisk har hon väl aldrig varit på ont och gott.
    Samtidigt är DET ofta, att vara kontroversiell som sitt “varumärke”, ibland ett sätt att bränna sitt ljus i bÃ¥da ändar. Saker blir fel, man saknar förmÃ¥gan att erkänna att jag hade fel.
    Det verkar ingå i rapporteringens dramaturgi att när man väl känner lukten av blod då är det alla vargar efter. Du, Paul, säger ju själv, om än självkritiskt, att rapporteringen om Mona Sahlin saknade alla proportioner. Liza Marklund har gjort ett namn för sig själv, Piratförlaget har nog haft anledning eller har förmodligen tagit för givet att alltsammans stämmer. Jag tycker inte att man ska jaga Marklund med eldgaffel och förbereda på galgbacken. Det är mer värt än så. Men sedan har vi många andra exempel i hur något har växt bortom all kontroll och antagit proportioner som det (nog) inte hade gjort om man hade tagit sig tid och besinnat sig.

    Liza Marklund skrev något som skulle vara sant men som förmodligen inte var det utan ett ihopplock av det ena och det andra. Källkoll, som jag påpekade i en annan kommentar, kan inte ha varit svr för henne att göra. Men i och med detta sällar hon sig till till de som skrev biografier som inte var biografier som James Frey, JT Leroy och flera andra. Det är sorgligt i sig, man behöver inte begå karaktärsmord på privatpersonen Liza Marklund för att få fram poängen att hon har bränt sitt förtroendekapital. Mona Sahlin återkom ja, men hennes inriktning var en annan än Liza Marklunds. Vad Liza Marklund kan och kommer att göra är det ju ingen som vet men jag kommer inte att kunna läsa henne igen. Liza Marklund är journalist och författare. Hon påstod att Gömda-serien var sann vilket den nu med all sannolikhet inte var. Hon kan inte göra så mycket åt det nu i efterhand och hennes trovärdighet är skadad för rätt lång tid framöver.

  42. Paul Ronge
    12 januari, 2009, 08:13

    Karin och Jessika: Det är precis er mer reflekterande och besinnande attityd jag tycker behövs i debatten. Med sin halstarrighet hänger sig nu Liza Marklund i eget rep, det behövs ingen lynchmobb.
    Ödmjukhet har kännetecknat alla riktigt folkkära (Astrid Lindgren, Ingvar Kamprad, Hasse & Tage…) rätt ofta i kombination med humor och självironi.

  43. Helena Palena
    12 januari, 2009, 08:57

    Jag tror Marklund kommer gÃ¥ ur detta som vinnare. Har just läst vad hon skriver pÃ¥ Newsmill. Det är mÃ¥nga som vill ha en släng av hennes kända slev helt enkelt. En storm i ett vattenglas och mycket väsen för lite ull o s v…

  44. Paul
    12 januari, 2009, 09:24

    Helena: håller just på att läsa Newsmill-artikeln och återkommer med ett blogginlägg inom kort.

    /Paul

  45. Helena Palena
    12 januari, 2009, 09:49

    Ja Paul - det är nog bäst det!

  46. Magnus Strömgren
    12 januari, 2009, 23:48

    Ja, du har ju rätt om Liza.

    Men: Ulrika Knutson: “prisbelönt journalist med stor integritet och ett oantastligt renommé i branschen”.

    Jahaja? Är det därför hon tillsammans med ett illustert sällskap av 1 000 “svenska svenska intellektuella och kulturarbetare” — inklusive Dror Feiler, Tiina Rosenberg, Peter Birro, Cecilia Lindqvist och Ã…sa Linderborg — skrivit under det skammens DN-upprop som kulturkoftor traditionellt tar till som fort militärt vÃ¥ld mÃ¥ste brukas i demokratins namn. Vi minns tidigare aningslösa upprop i samband med första Gulf-kriget och NATO-insatsen i f.d. Jugoslavien. Historien tycks upprepa sig.

  47. Pons
    13 januari, 2009, 20:49

    Efter vad jag läst här (och annanstans) verkar det som att det är LM:s roman som står i centrumi debatten. Jag får nog en uppfattning att det är ordföranden i socialnämnden i den aktuella kommunen som hör till de personer som begått fel.

    SprÃ¥ktekniska diskussioner om olika individers subjektiva uppfattning om vad som är “sant” gÃ¥r alltid att resonera sig förbi. Men i kommunens agerande, i detta specifika fall, tycker jag det verkar som det finns nÃ¥got att “ta pÃ¥”? finns det nÃ¥gon som följer upp detta mer?

  48. Dagens Liza arkiv « Ord av Jerry
    22 januari, 2009, 21:15

    [...] Publicerat januari 10, 2009 av Jerry Dagens Liza - arkiv 090110 Ronge kommunikation - Game over, Liza Marklund! 090109 Nemo - en blogg för beroende - Mera om Marklund 090108 Himlen har gått från blått till [...]

  49. Olof
    03 februari, 2009, 16:40

    Jag försökte mejla Monica Antonsson, men misslyckades bli citerad på hennes blogg. Antingen beror det på att jag skickade mitt mejl till fel adress eller att hon inte gillade min åsikt. Eller, helt enkelt, att den var för naiv -vilket jag i så fall kan förstå efter att ha läst alla kloka inägg i debatten.
    Ungefär sÃ¥ här skrev jag i alla fall…
    Är det inte uppenbart att Mia (kommer inte ihÃ¥g hennes riktiga namn) är psykopat? Om hon är det kan hon ha lurat Liza Marklund och myndigheterna som gav henne asyl. Men, jag menar att det trots allt inte gÃ¥r att försvara Liza Marklund. Hon sägs vara en erfaren journalist och borde därför kunnat genomskÃ¥da en sjuk människa. Att myndighetena kan ha manipulerats verkar dock troligt…men inte Liza Marklund som lagt ned sÃ¥dan tid att lyssna pÃ¥ henne.
    Det verkar faktiskt vara sÃ¥ att Liza Marklunf cyniskt utnyttjat tillfället av kontakten med Mia för att kunna tjäna storkovan…utan att bry sig om risken att skada oskyldiga människor. Liza Marklund mÃ¥ste ha varit medveten om denna risk. Detta är vad jag tror.

Skriv en kommentar